Lidia Scalera Liaci - Bio

Lidia Scalera Liaci
"La zoologa barese"
(Bari 1931 - Bari 2010)
Lidia Scalera Liaci è stata una delle più influenti zoologhe a livello locale e nazionale.
Le fu consegnata l’eredità dell’Istituto di Zoologia barese quando nel 1960 De Lerma fece ritorno a Napoli. La scienziata era già assistente ordinario di De Lerma dal 1960 e da lui aveva appreso le competenze necessarie per affinare le tecniche cromatografiche e d’istospettrografia e microscopia in fluorescenza.
Ella fu fra le principali artefici della riqualifica del Museo di Zoologia. Esso fu trasferito al Campus alla fine degli anni Sessanta nel seminterrato dell’edificio di Biologia, dove si portò avanti un lavoro di sistemazione dei reperti in espositori consoni, di restauro delle collezioni, di esposizione e di allestimento di diorami didattici destinati al pubblico esterno e di catalogazione di vecchi e nuovi reperti portati dalle campagne sul territorio.
La Liaci fu anche promotrice di politiche ambientali, puntando sul ruolo didattico e divulgativo del Museo di Zoologia, come luogo deputato alla trattazione delle problematiche sulla conservazione e salvaguardia delle realtà territoriali sia habitat che fauna.
Lidia Scalera Liaci was one of the most influential local and national zoologists.
The inheritance of the Bari Institute of Zoology was handed over to her when De Lerma returned to Naples in 1960. The scientist had already been De Lerma's assistant since 1960 and had learned from him the skills necessary to refine chromatographic and histospectrographic techniques and fluorescence microscopy.
She was one of the main architects of the requalification of the Museum of Zoology. It was transferred to the Campus at the end of the 1960s in the basement of the Biology building, where work was carried out on arranging the finds in suitable exhibitors, restoring the collections, displaying and setting up didactic dioramas for the external public and of cataloging of old and new finds brought from the countryside to the area.
Lidia Scalera Liaci was also a promoter of environmental policies, focusing on the didactic and informative role of the Museum of Zoology, as a place dedicated to the discussion of problems on the conservation and protection of territorial realities, both habitat and fauna.
Last modified on Thursday, 18 March 2021 16:59
More in this category: « Vincenzo Ricchioni